skip to Main Content

Standup paddle board – er det god træning?

En af de helst store diller sidste år var standup paddleboards. Vi så dem på fjorden, i søerne og ved stranden – og her blev de flittigt brugt at alt lige fra 7 årige børn til 70 årige mænd og kvinder. Og alt tyder på at denne dille også vil fortsætte i går, og endda blive endnu mere populære end sidste år. Men inden du overvejer at investere 2-4.000 kroner i et Standup paddle board, så er det måske værd at vide om det faktisk er en seriøs sport der kan gavne dit helbred, eller er det mest leg og sjov?
Lad os prøve at dykke lidt ned i det emne i dag og se nærmere på om det kan betale sig at udskifte et par af de ugelige løbetur med en tur på søen eller fjorden.

Er standup paddleboaring en god træning?

Ja, stand up paddleboarding er en fremragende træning for langt de fleste. Få aktiviteter giver et så omfattende en træning af hele kroppen, alt lige fra overkropstræning til benarbejde og kernestyrkeopbygning. Samtidig er det også en forholdsvis lav intensitet og sjov ting at lave, hvilket gør det bestemt ikke føles helt så hårdt som det kan være.

Stand up paddleboarding er meget simpelt at lære

Meget af appellen når vi snakker stand up paddleboards (SUP bords) ligger i dets enkelhed. Det betyder ikke noget, hvad din kropsstørrelse er, hvilken form eller fitnessniveau du er på eller hvad alder du har. Det er så let, stort set alle kan blive komme i gang (også selvom den første halve time godt kan føles lidt hård). Jo yngre du er, jo hurtigere har du som regel ved at lære at bruge et stand up paddleboard.

Læs mere om Stand up paddleboard

Stand up paddleboard forbrænder masser af kalorier

Hvad du får ud af stand up paddleboarding afhænger af, hvad du lægger i det. Jo mere du træner på det, jo mere forbrænder du. Præcis som i alle andre sportsgrene. Men selv en afslappende tur på paddleboard kan nemt forbrænde omkring 430 kalorier i løbet af en time, ifølge SUP World Magazine er dette omtrent det dobbelte af hvad du ville brænde på gang i hurtigt tempo over den samme periode. mens en times SUP træning (hvor padler uden at stoppe i moderat tempo) forbrænder ca. 718 kalorier, hvilket svare til løb, men er betydelig mere skånsom for kroppen.

Stand up paddleboarding er fantastisk til core træning

Vil du træne din core på en måde der er betydelig nemmere end et par timer i planken? Så lad stand up paddleboarding være din guide. Dette er en fremragende måde at træne hele din core, da dine mavemuskler konstant vil arbejde for at hjælpe dig med at holde balancen. Det er mere blid og sjov kerneøvelse end f.eks en siddende barbell twist, og alligevel vil du helt sikkert føle belønningen i aktion. ”Jo mere bølget vandet er, jo hårdere er du nødt til at arbejde for at holde dig oprejst og afbalanceret, hvilket er fantastisk core træning.

Stand up paddleboarding bygger styrke i hele kroppen

Ud over core træning isoleret så er SUP boards også en god all-body kropstræning. Det er en øvelse i styrke og udholdenhed, der kræver næsten ethvert element i kroppen til at samarbejde og trække sin vægt. Når du padler gennem vandet, arbejder dine quadriceps, skuldre, arme og knæ sammen for at drive dig fremad. Dine benmuskler øger også deres spil for at hjælpe kernen med at holde din balance. Og alligevel føler du ikke rigtig ondt på samme måde som i gymnastiksalen, da du er distraheret af bevægelsen ved at svæve over vandet. Det er den perfekte cross-trainer, der giver både aerob og styrkebaseret træning.

Så en tur på et stand up paddleboard er en rigtig god form for træning da det styrker kroppen, træner din udholdenhed og balance, på en måde der føles både let og sjov. Så det begynder at give rigtig god mening, hvorfor vi efterhånden ser så mangle padle rundt på et standup paddleboard.

Overvejer du selv at komme i gang med paddleboarding – så vil jeg anbefale et board som f.eks. det danske URHDAL – de har nogle gode boards til overkommelige priser – både til nybegyndere og de mere øvede. Som en lille smart gimmick tilbyder de også at du kan tilkøbe et kajak sæde og lave dit paddleboard om til en primitiv kajak. Noget mange sikkert vil syntes er ret sjovt.

Uhrdal stand up paddleboard til øvede og begyndere

Lotte Nielsen

Lotte Nielsen er uddannet fysioterapeut og har igennem de sidste 10 år arbejdet med sport og idræt. Hun underviser inden for fitness og yoga og driver bl.a. bloggen Billigt Fitnessudstyr og Alt om Træning.