Sav dit brænde selv og få varmen

imageDer er et gammelt ordsprog der siger at når man saver sit brænde selv så får man varmen to gange, og faktisk så er der noget om snakken. Ikke alene kan det være en billig måde at få lidt ekstra brænde på, men når man saver og kløver sit brænde, så er det faktisk en af de bedste helkrops øvelser der er. Og så er det jo også en af de mest mandlige øvelser vi har. Især i disse tider, hvor der er alt for meget fokus på dårlig kvalitet af træpiller og briketter, så vælger flere og flere selv at skaffe deres brænde, som du kan læse mere om i denne artikel her på billigebriketter.
Du kan selvfølgelig også vælge den nemme måde, ved blot at køre ned i det lokale supermarked og købe en pose briketter eller to, men her på billigt fitness udstyr gider vi jo normalt ikke den nemme løsning, som de jo siger – no pain no gain. Men hvad er det lige som er så effektivt ved at hugge brænde, og hvorfor kan det være en god måde at komme i form på? Man siger jo at når man hugger sit brænde selv, så får man varmen to gange.

Fordele ved brændekløvning

Når du svinger en økse, vil mange fejlagtigt tro, at kløvning af træ er en god gang arm træning, hvilket jo faktisk ikke er tilfældet. Brændehugning forbrænder mellem 400 og 500 kalorier i timen, så savning af træ er meget mere af en cardio og core træning end noget andet. Derudover er det en rigtig god mave øvelse, som er med til at definere de faste abs, og kan være det som skal til for lige at få en smule mere synlig sixpack.
Af en eller anden grund er det jo noget sjovere at stå og kløve ting med en økse, frem for 1 times arbejde på step maskinen. Samtidig får du jo også et produkt ud af det, som du så efterfølgende kan bruges. Det alene gør at det ikke føles helt så meningsløst, som en trænings maskine nogle gange godt kan.

Kom i gang med selve kløvningen

Et af de største fejltrin, som mange nybegyndere gør, er at placere træer direkte på jorden før du hugger det over. Men faktisk er det betydeligt bedre, hvis du lige kan få løftet det en 20-30 centimeter over jorden, da det nu pludselig vil være inden for din power zone. På den måde opnår du mere kraft i dine slag, og spare derudover energi på ikke at skulle flytte øksen så langt.
Når du starter, så hold øksen med den ene hånd på bunden af skaftet og den ene side højt op af skaftet. Når du efterfølgende sænker øksen til træet, lad din øverste hånd glide ned mod den nederste hånd.
For at opnå den bedste udgangs stilling føres øksen op til lige ud for dit ansigt med bladet pegende nedad. Selve svinget minder på mange måder om det som en golfspiller eller en hockyspiller laver, når de slår til en golfbold eller en puck, forskellen er bare at her er det brænde som du rammer og ikke en puck. Det betyder at du løfter øksen op, og så efterfølgende trækker den ned med både muskler og med håndleden, meget i samme stil som et golf sving, hvor ens øjne aldrig forlader det som skal rammes.

Nu skulle du så være klar til selv at skaffe dit brænde, frem for blot at købe billige briketter som kommer indpakket og klar til bruge. Husk dog på at det brænde som du saver, ikke kan bruges direkte, men skal ligge et par måneder i solen, og lige tørre ordentligt op.