Kig i spejlet og ikke på vægten

En af årsagerne til, at man går i gang med at træne, er ofte fordi vægten er begyndt at stige lidt i graderne igen, og så må det jo være på tide at komme i løbeskoene endnu engang. Men mange mennesker begår den fejl, at de fortsætter med at kigge på vægten, selvom de er i gang med at træne og har været det i lang tid. En normal badevægt kan man ikke bruge til noget, andet end at give dårlig selvtillid, hvis den viser for meget. Hvis du har været i gang med at træne i lang tid, så har du formodentlig også fået en masse flere muskler i kroppen. Og de vejer altså også en del.

Men det har man ofte ikke med i tankerne, når man stiger sig op på vægten. Hvis man for fire uger siden vejede 80 kilo, og i dag vejer man så 83 kilo, så tror man per automatik, at man har taget 3 kilo fedt på. Og så begynder man at hagle sig selv ned med kritik, og så kan det hele da også bare være lige meget. Så i stedet for at kigge på vægten, så anbefaler jeg dig at kigge i spejlet i stedet for. Det er taler sandt. Der kan du se forandringerne. Noget som vægten ikke har nogen chance for at vise dig.

Så du skal ikke begynde at fortvivle på dit fitness udstyr eller din træning. Hvis du bare tager muskler på, så er det det helt rette udstyr, du bruger, og så er det bare med at fortsætte. Hvis du er interesseret i det, så kan du jo altid få målt din fedtprocent og din muskelmasse. Så kan du følge med i, om det er rigtigt, det du gør. Men så længe det bare er muskler, der kommer på, så er der ingen grund til at skifte udstyr eller træningsmetoder.

En rigtig god og billig måde at smide nogle af sine kilo er ved løb. Det kræver ikke det store af udstør og kan klares næsten hvor som helst. Dog er det vigtigt at vælge nogle gode løbsko, det ser vi lidt nærmere på her.

Forkerte løbesko kan smadre din træning
Ofte skal man bare kaste sig ud i noget og prøve det, i stedet for at bruge lang tid på at læse om det. For så kommer man ofte slet ikke i gang. Og på samme måde kan det også være en god ide bare at kaste sig ud i løb, hvis man har lyst til det. Dog kan det lige netop her være en god ide at læse fem minutter ekstra, da der er nogle ting, som man lige skal tænke over, inden man bare rammer landevejen og løber derudaf. Du kan også gøre dit løb lidt sjovere, ved f.eks. at deltage i kostume løb, som det der afholdes i forbindelse med Aalborg karneval denne her uge. Her kommer alle deltagere iklædt deres kostumer som de så skal løbe i.

Reklame: Hvad har vi af tagtyper her i Danmark? Hvorfor er det lige præcis skifertag, tegltag og betontag om er blandet de mest populære, når man skal have lagt et nyt tag? Se mere om dette inde på prisertagsten.dk eller på deres direkte side om tagtyper Som du finder her

For noget af det vigtigste, når man begynder at løbe, det er, at man har ordentlige løbesko. Har man ikke det, så kan man komme til at smadre sin træning, da man let kan blive skadet, og derfor slet ikke kan løbe mere. Så hvis du gerne vil gøre dig selv en tjeneste, og hvis du gerne vil undgå de fleste løbeskader, så kan det være en rigtig god ide at bruge lidt ekstra tid på at læse op på, hvilke løbesko der er bedst at løbe i. Så kan du nemlig være på den sikre side, når du kommer ud og rammer asfalten.

Selvfølgelig skal man ikke læse sig ihjel. Det er godt at tage action, og det er godt bare at komme i gang med det samme. Men det ville jo være fjollet at skade sig selv på anden løbetur, så man kommer til at ligge stille i en måned. Det er ikke ligefrem motiverende at blive ramt af en skade, især ikke når det er lige i opstartsfasen. Så gør det behageligt for dig selv og find et par rigtig gode løbesko, så du slipper for de værste skavanker. Det vil du i hvert fald takke dig selv for senere hen.